#1 16-11-2010 18:06:55

Toni_M
Membre

Ser Joan Fuster

No sé si això ja estarà publicat en algun fil, com sóc nou aquí, conec el fòrum des de fa poc... He fet una cerca i no l'he vist, per això ho publico. Si m'equivoco, ho sento!

Divendres vaig trobar i veure aquest documental sobre la vida de Joan Fuster al YouTube que desconeixia i que em va agradar molt, per això ho vull compartir:

Ser Joan Fuster

Part 1 - http://www.youtube.com/watch?v=dhpxqPk3N8Y
Part 2 - http://www.youtube.com/watch?v=RY8DePWh2YM
Part 3 - http://www.youtube.com/watch?v=ZD61zdXQXuE
Part 4 - http://www.youtube.com/watch?v=ZNp_pHWhiUo
Part 5 - http://www.youtube.com/watch?v=kgz6uAXYRt8
Part 6 - http://www.youtube.com/watch?v=A2lCWvJXpDk
Part 7 - http://www.youtube.com/watch?v=wQEOAYhAvhU

Desconnectat

 

#2 16-11-2010 23:25:33

Webmestre
Administrador

Re: Ser Joan Fuster

El documental és magnífic. Reconec que fora de Nosaltres els valencians no he llegit cap altre llibre de Fuster, i Fuster pel que he vist és tot un pensador en sentit ample, un ideòleg, i com vaig sentir una volta, junt amb Josep Pla, possiblement l'escriptor més important en català del s. XX.

Crec que penjaré aquest documental en la secció d'audiovisuals del material addicional. Però hui és un poc tard, demà potser.

Desconnectat

 

#3 20-11-2010 14:41:51

Webmestre
Administrador

Re: Ser Joan Fuster

Ja el teniu penjat íntegrament en la secció de Material addicional.

És un documental magnífic, després de veure-ho amb detall, he aprés coses i detalls que no sabia de la personalitat de Joan Fuster.

Disculpeu el retard, sorry.

Desconnectat

 

#4 21-11-2010 18:40:33

Tombatossals
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Algú podria explicar-me el que diu Eliseu Climent de que van matar a Sanchis Guarner?


"Assumiràs la veu d'un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per a sempre, poble."

Desconnectat

 

#5 21-11-2010 18:57:16

Toni_M
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Jo suposo que es refereix a que, tot i que les atemptats mateixos no el van matar, ell va morir d'un atac al cor i se suposa (i estic segur) que li dóna per aquests intents d'acabar amb ell.

Desconnectat

 

#6 21-11-2010 19:46:07

Almogaver.cat
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Es interessant la reflexió que ens demana en Tombatossals, I el teu punt de mira en aquest respecte Toni. Lo del atemptat a en Sanchis Guarner, em vaig assabentar fa poc per un post d'en Webmestre posat en aquesta web.

La impressió d'un lleidatà, que se sent un boci d'ací també, Aixi ho interprete:
El missatge d'en Climent,(que no se si el poema es seu,) però si, la dedicació, al seu amic Sanchis, diria que es i es refereix a una:
Comunió Espiritual entre la terra, l'aigua, el vent i el sentiment de, i en un Tot.
I essent a la vegada la veu d'aquest Tot.
Be, crec que no m'explico ...Es al meu entendre, com la filosofia del mestre Li " La del Sempre Aixi"
la de sense forçar res, compenetrat-se amb per exemple... La flaira de la por o la Sal del Mar, la del taronger o la dels ametllers florits, de terres serranes d'Alacant fen via cap Alcoi.
El escoltar, (no sols sentir) el vent de Xaloc, Garbí, i Llevant...
En el entendre, el assumir ser base, i veu, del patir i la alegria de la gent. El sentir el cant de la mare al bressol, o les veus d'infant en una tarda d'estiu o el plor i humiliació, o l'orgull i el cant de joia d'un poble. I el poble ... El Poble Valencià, i ser part i també un Tot, aquest poble, aquest vent i d'aquesta terra. i la seva natural veu; sense pors, ni concessions.

Es aixo lo que ens diu en Climent referint-se al seu amic Sanchis. (si es que ho interpreto com cal)
però ell al igual que el nostre benvolgut Webmestre, diuen amb tres simple i belles frases lo que personalment preciso una llibreta per dir sols una aproximació de lo que en Climent (que repeteixo, no se si el poema es seu, però es ben trobat) li diu al seu amic Sanchis, en:
"Assumiràs la veu d'un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per a sempre, poble."

Última edició per Almogaver.cat (21-11-2010 21:37:20)

Desconnectat

 

#7 21-11-2010 21:31:43

Webmestre
Administrador

Re: Ser Joan Fuster

Almogàver ens ha fet una bella i poètica reflexió com sempre, però es pot dir que, efectivament, Manuel Sanchis Guarner morí de llàstima, com se sol dir, davant del clima de violència extrema que el blaverisme i l'extrema dreta crearen a València ciutat durant la transició.

Sobre les bombes a Sanchis Guarner (pequè foren 2), amics, vos vaig a tirar de les orelles, llegiu el dossier sobre violència blavera que hem fet, que per això està. Extret d'aquest dossier, doncs:

Ja va rebre una primera bomba casolana, que el GAV reivindicaria anys més tard, quan els fets havien ja prescrit, en maig de 1978. Els assaltants a més li deixaren una pintada en la porta de sa casa, insultant-lo. Aquesta primera bomba fou reivindicada pel GAV molts anys després (quan els fets ja havien prescrit), a la seua revista Som, en un artícul commemorant els seus 25 anys que duia per títol 25 anys, 25 accions.
En Nadal de 1978, va rebre un misteriós paquet en forma de torró. El professor Manuel Sanchis Guarner va sospitar i no el va obrir. Trucà a lapolicia i la policia se l’emportà. Va resultar ser una potent bomba, amb mig kilo de dinamita, que d’haver esclatat haguera acabat amb la seua vida. El llavors president del GAV, Pascual Martín Villalba, escrigué a Las Provincias que la bomba se l’havia posada Sanchis Guarner a si mateix. Això ho denuncià Sanchis Guarner, i en un judici ple d’irregularitats, sorprenentment, van absoldre Pascual Martín Villalba. El professor Sanchis Guarner morí en 1981.
Els que el conegueren a prop, diuen que morí, com se sol dir, de llàstima, davant d’aquest fet i de la desmesurada violència anticatalanista que hi hagué en la transició.


El fill de puta (i per una volta vaig a usar un llenguatge directe) de Pascual Martín-Villalba, encara viu, i de fet isqué fent el gracioset en el documental "Del roig al blau". La sentència absolutòria d'aquest malparit isqué uns mesos abans de la mort de Sanchis Guarner d'atac al cor, i tot i que no es pot demostrar científicament, crec que hi ha una clara relació de causa-efecte.

La sentència absolutòria de Pascual Martín-Villalba podem dir a més que fou la primera mostra de la impunitat judicial blavera al PV, i de com la justícia valenciana és, diguem-ne, per dir-ho fi, curiosa.

En qualsevol cas, conec algunes persones que conegueren directament el professor Sanchis Guarner, i tots coincideixen en que morí, com se sol dir, de llàstima.

Més informació ací:
http://www.antiblavers.info/galeria/alb … 4/VS51.pdf

Desconnectat

 

#8 21-11-2010 22:09:52

Pendrach
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Com possible que un ancià de 70 anys siga capaç de fabricar una bomba potent??? És impossible... Havia sigut un dretà expert de bombes caseres (segurament seria un militar) que havia treballat per al GAV o altres partits dretans.

Desconnectat

 

#9 22-11-2010 20:26:40

Tombatossals
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Açò tan sols passa ací... va ixir una fornada d'intelectuals que cridaven als quatre vents que erem un poble, el POBLE VALENCIÀ, i que gent que es consideraven valencians atemptaren contra ells... Això no hi ha qui ho entenga.

A saber quans anys caldrà esperar per a què sorgisca altre grup d'intelectuals que defensen el que som, un País, i de l'única manera que existeix que es fer cultura, cultura valenciana, la nostra.

P.D: Almogàver com habràs observat jo signe amb ixos bells versos, que són del gran mestre Vicent Andrés Estellés.


"Assumiràs la veu d'un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per a sempre, poble."

Desconnectat

 

#10 22-11-2010 21:03:20

Almogaver.cat
Membre

Re: Ser Joan Fuster

.

Última edició per Almogaver.cat (22-11-2010 21:20:12)

Desconnectat

 

#11 22-11-2010 21:16:16

Almogaver.cat
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Tombatossals escrigué:

Algú podria explicar-me el que diu Eliseu Climent de que van matar a Sanchis Guarner?
"Assumiràs la veu d'un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per a sempre, poble."

--------------------------------------------------------------------

Doncs francament no ho havia notat en aquest concepte. Pensava que ens invitaves, a una reflexió sobre aquest vers, que equivocadament havia interpretat que: En Climent, ho havia escrit al seu amic Guarner. Encara que notava, intuïa, que ( possiblement ) no siguessen d'en Climent, sinó que els havia usat, com per exemple nos usem:
" Qui perd els orígens perd identitat"... Per definir una situació determinada, encara que no ho haguéssem escrit nos.
Aixi doncs xiquet, et demano disculpes, per la meva miopia.
Be company Tombatossals, no podies escollir millor i mes noble "Motto" per el teu noble, sensitiu i patriota escut.

Última edició per Almogaver.cat (22-11-2010 22:06:25)

Desconnectat

 

#12 23-11-2010 19:33:31

Tombatossals
Membre

Re: Ser Joan Fuster

Moltes gràcies Almogaver! I no et preocupes que una errata la pot tindre qualsevol.


"Assumiràs la veu d'un poble,
i serà la veu del teu poble,
i seràs, per a sempre, poble."

Desconnectat

 

#13 11-04-2011 19:02:37

esteladeta
Membre

Re: Ser Joan Fuster

El millor escriptor assagista del nostre país valencià

Desconnectat

 

Peu del fòrum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB

Creative Commons License © 2004-2011 Antiblavers.org i altres contribuïdors | visites
Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons, tret d'on s'indique el contrari.
Funcionant gràcies a PmWiki, PunBB, Coppermine, PHP, MySQL, Apache i GNU/Linux.